Seduction och marknadsföring

Här sparar vi dem bästa artiklarna och posterna

Moderators: Vincent, Byron

Postby Erhe on Tue Apr 21, 2009 7:53 pm

Marknadsföring och seduction har många likheter och paraleller. Vi försöker bli så attraktiva som möjligt och lära oss att sälja oss själva till de tjejer vi är intresserade av. Det handlar helt enkelt om att lära sig att marknadsföra sig själv, att bli en bra säljare med en bra produkt. Jag har funderat på det här ända sen jag läste och insåg likheterna och hur stor nytta man faktiskt kan ha av marknadföringen när det kommer till tjejer. Därför har jag tänkt dela med mig av det jag tror folk kan ha mest nytta av från marknadsföringen. Verktygen som marknadsförare använder sig av tänkte jag sedan använda mig av när det kommer till att bli grym med tjejer. Så först lite kort om själva verktygen och hur de fungerar, sedan försöker jag stoppa in seduction i dessa och ser vad vi kan göra av det.

Marknadsföringens verktyg
I marknasföring finns det flera verktyg som man använder, två av de viktigaste och enklaste att använda är SWOT-analysen och De fyra P:na. Här kommer en kort beskrivning av vad dessa går ut på.

SWOT-analysen
SWOT står för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Med hjälp av att analysera vad produktens eller företagets styrkor, svagheter, möjligheter och hot är, kan man se vad man ska använda för strategi för att positionera sig på ett fördelaktigare sätt jämfört med sina konkurrenter.

Man väljer strategi genom att först se vilka styrkor som finns, dessa utnyttjar man självfallet sedan till max. Därefter ser man till vilka svagheter produkten/företaget har och försöker göra något åt dessa. Antingen förbättrar man dessa områden eller så försöker man göra sig av med svagheterna på något annat sätt.

Genom att ha koll på vilka möjligheter och hot som produkten/företaget har och utsätts för kan man någorlunda förutse vilka problem och/eller möjligheter som kan uppstå. Hoten försöker man se till att de blir möjligheter istället för hot, och möjligheterna försöker man skapa nya styrkor av.

De fyra P:na
De fyra P:na består av produkt, plats, påverkan och pris.

Produkten
Produkten består av två stycken delar. Den ena är den fysiska varan och den andra är tjänsten som hör till varan. Båda dessa två är viktiga för att någon ska vilja köpa produkten, vi har alla säkert varit med om att vi vill ha något men betjäningen i kassa eller likande var så dålig att vi inte köpte produkten av den anledningen. På samma sätt spelar det ingen roll hur trevlig, hjälpsam och snäll personalen är om vi inte vill köpa varan, vi kommer alltså inte häller i det läget att köpa produkten.

En annan viktig sak när det gäller produkten är att oavsett hur många gånger en kund köper den så ska det vara samma kvalitet, varken bättre eller sämre. Kunden vill inte att köpet ska vara som att spela på lyckohjulet på tviloi, han/hon vill veta vad den får. Det är tackvare detta som McDonald's fungerar så bra. Man vet vad man får - det är inte världens bästa service eller burgare - men vart man än kommer så vet man vad man får.

Platsen
Anledningen till att platsen har betydelse är på grund av hur många som passerar den och blir potentiella kunder. En HM butik som låg på en åker, två mil från närmaste stad skulle knappast vara lika lönsam som den HM butik som ligger mitt i centrum. Alltså vill man ha en plats som tjänar syftet att attrahera så många kunder som möjligt.

Påverkan
Påverkan är själva marknadsföringen av produkten. Vad säger reklamen? Ska reklamen vara på TV, på affischer på stan eller i tidningar och radio? Och hur påverkar produkten synen på de som nyttjar den?

Vem vänder den sig till och hur påverkar vi dessa på det mest effektiva sättet? Ett exempel där man misslyckades med detta är för länge sen i något land i Afrika (kommer inte ihåg vilket) där man skulle sälja vaccin mot HIV eller malaria eller något sånt. Eftersom större delen av befolkningen inte kunde läsa använde man sig av en bildserie. Första bilden från vänster visade en sjuk person, på nästa bild i serien tog personen medicinen, och på den sista bilden blev personen frisk igen. Väldigt tydligt tycker vi västerlänningar. Men medicinen sålde inte - INGEN ville ha den. Det visade sig till sist att i det landet läste man från höger till vänster och inte vänster till höger som vi västerlänningar. Så lokalbefolkningen såg först en frisk person som tog medicin för att sedan bli sjuk. Inte undra på att ingen kom...

Priset
Gratis är gott. Fast om något är alldeles för billigt mot vad det borde vara då? En splitter ny BMW för 10 000 kr? Inte många som inte börjar ana ugglor i mossen då! Ett lågt pris betyder att produkten inte är märkvärdig medans ett högre priser ofta sammankopplas med högre kvalitet och exklusivitet.

Verktygen applicerade på seduction
Äntligen! Nu kommer vi till den intressanta biten! Nu ska vi se hur man kan använda de här verktygen från marknadsföringen inom seduction.

SWOT-analysen
Ganska enkelt här. Var ärlig och ödmjuk mot dig själv och så skriv ner dina styrkor, svagheter, möjligheter och vad som är dina hot. Sedan är det bara att se vad som går att göra åt allting, vad du bör jobba på, vad du är bra på och kan framhäva.

Jag skulle tro att detta är bäst att börja med eftersom det sedan ger mera kött på benen inför att jobba med produkten och hur den ska vara.

Jag kommer bara lämna lite tankebanor här nedan nu, för min idé är att man ska följa sig själv och inte det som någon annan skrivit. Det jag skriver är endast verktyg och hjälpmedel till att börja tänka själv.

Produkten
Produkten är helt enkelt du själv, vem du är. På samma sätt som att en produkt består av två delar består vi också av två delar: Den fysiska - hur vi ser ut, och den psykologiska - våran personlighet.

Tvärt emot vad många verkar vilja påstå: JO! Tjejer är visst intresserade av hur snygg killen är! Vem tror ni får mest uppmärksamhet, en kille som har dålig hållning, är svag och är lite lönnfet, eller en vältränad grabb med bra fysik? Jag tänkte väl det. Nu betyder inte det att man måste springa ut och köra gym 5 dagar i veckan, springa milen lika många gånger och varit quaterback. Men jag rekommenderar att du går ut och springer och rör på dig, kör armhävningar, chins, gå på gym osv regelbundet så att ni håller er i någorlunda bra form. Skadar ju inte om inte annat.

När det gäller personlighet så står det redan så mycket här på forumet redan så det går jag inte in så djupt på. Men tänk er in i eran drömtjejs position - varför blir hon kär i just dig? Vad gillar hon för typ av killar? Självklart är det så att tjejer vill ha en man och inte en pojke, en ledare och inte en som svansar efter osv. Men det är det som det står så mycket om här på forumet redan.

Men nu till den viktigaste frågan: Vem vill du vara? Hur vill du leva ditt liv? Det spelar ingen roll vad någon annan tycker, tänker och säger. DU är den enda som räknas! Utveckla en "produkt" som du själv gillar, annars är det inte värt det.

Platsen
Den här känns ganska förbi sedd faktiskt, kan inte komma på allt för många som gått in något djupare på vart man ska gå för att träffa tjejer. Men samma princip gäller här som när det gäller butiker, se till att vara där det finns många tjejer att träffa så kommer dina chanser att träffa någon öka drastiskt. Så, vart brukar din drömtjej finnas?

Påverkan
Nu kommer vi till själva "Gamet". Har väl inte så mycket att bidra med på den här punkten då jag själv enbart går på instinkt och det lilla farsan lärt mig. Men min rekommendation här blir nog att titta runt här på forumet, fundera på vad just din typ av tjej skulle gå igång bäst på och sedan testa på lite olika skolor, blanda dem eller kom på något helt eget. Gör det inte försvårt bara, risken är att det slutar med att man tänker för mycket när man sen är ute och träffar pumorna.

Priset
Har lite problem med att koppla den här mellan marknadsföring och seduction faktiskt. Det närmsta jag kan tänka mig är hur "billig" man är. Min personliga gissning är att är man ute efter ett one-night-stand så ska man nog hålla sig på den billigare sidan av skalan och i den andra änden om man är ute efter ett längre förhållande. Dock så får man aldrig nånsin bli för billig, det är ju inget roligt om man inte ger tjejen en utmaning! Det jag menar är att vara mer eller mindre utmaning. Sen ska jag erkänna att den här är jag rätt tveksam på hur stor roll det spelar. Kom gärna med tankar!

Ställ dig upp och gå ut och träffa brudar!
Nu när vi kommit så här långt tänkte jag ge en kort sammanfattning av det jag vill ha fram med den här artikeln. Det är att med verktygen från marknadsföringen, de fyra P:na och SWOT-analysen, så kan vi utveckla oss själva och lära oss att marknadsföra oss själva på ett bättre sätt än vi redan gör. Det jag har skrivit här är inget som man behöver ta på ordet och lita blint på, det kanske inte stämmer på alla nämligen. Fast jag tror personligen att många skulle ha nytta av att göra SWOT-analysen och tänka igenom sina P:n. Jag tror dessutom att man kan använda marknadsföring på det här sättet inom andra områden också, så som när man ska söka jobb till exempel. Hoppas det här gav lite tankar och idéer.

Åter igen, det här är bara verktyg som man kan använda som man vill, de exempel jag skrivit i texten behöver nödvändigtvis inte vara det som är rätt eller fel. Vi pratar dessutom om relationer och människor här, så det kommer aldrig att finnas något som är rätt i alla situationer med alla människor. Men det finns ett magiskt piller som alla vill ha och letar efter här så att de blir kungar på krogen, bland tjejerna, osv. Det magiska pillret heter erfarenhet, man måste gå ut och göra bort sig så att man lär sig. Det finns ingen bok som lär lika bra som egna upplevelser. Ja, du kommer klanta till det. ja, det kommer kännas pinsamt ibland. Men det finns ingen annan som inte häller har gjort det, alla vet hur det känns och därför kommer ingen se ner på dig, tvärt om, för du var den som vågade misslyckas, det krävs det mod för.

SÅ GÅ UT, TRÄFFA POLARE, TRÄFFA TJEJER OCH HA KUL!
Erhe
Enthusiast
Enthusiast

Re: Seduction och marknadsföring

Postby zim on Tue Apr 21, 2009 10:55 pm

Yo, Det var en orginell Artikel med bra poäng. Läser du på högskola, och var då?
" Hellre aska än damm" - Jack London
zim
Grand Seducer
Grand Seducer

Postby tcepser on Wed Apr 22, 2009 1:38 pm

Bra artikel!

Bra och grundläggande, kanske framför allt för nybörjare. :)
Det alltid välkommet med "nya" synsätt :). Har en polare som är säljare och i hans fall så ser jag kopplingen till seduction som självklar.

peace
En morgon av pinsamhet är bättre än en natt av ensamhet.

"Det enda jag är rädd för är att se tillbaka på mitt liv när jag är gammal och ångra saker jag inte gjorde"
tcepser
Master
Master

Postby Superflyer on Wed Apr 22, 2009 3:29 pm

zim wrote:Yo, Det var en orginell Artikel med bra poäng. Läser du på högskola, och var då?

zim jag vet att det här låter helt sjukt men kan ja sova hos dig ikväll?
Game on!
Superflyer
Guru
Guru

Postby zim on Thu Apr 23, 2009 7:44 pm

Superflyer: Var det menat som ett skämt? Eller syftar du på min replik jag körde förut;: "Jag vet att det här låter helt sjukt men kan jag få sova hos er", haha=)
" Hellre aska än damm" - Jack London
zim
Grand Seducer
Grand Seducer

Postby Superflyer on Thu Apr 23, 2009 8:30 pm

zim wrote:Superflyer: Var det menat som ett skämt? Eller syftar du på min replik jag körde förut;: "Jag vet att det här låter helt sjukt men kan jag få sova hos er", haha=)

hehe yes, de va ett skämt :D diggar den stilen faktiskt fast jag aldrig kör den
Game on!
Superflyer
Guru
Guru

Postby gaze on Thu Apr 23, 2009 10:27 pm

många yrken och delar som har likheter... det handlar ju om att påverka människor i massa olika situationer!

kul metod! roligt att se hur allt hänger ihop :P

en annan av mina favoriter e försäljarnas:

ABC = Always Be Closing

//gaze
"blyga killar för aldrig kyssa vackra flickor"
//min kära fader
gaze
Hero
Hero

Postby HungerStrike on Mon Jun 08, 2009 6:21 pm

Det finns ett 5:e P i marknadsföring, och det är Personal. Tror du man kan skriva något om det? :D
" Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it! "

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv Sören Kirkegård
HungerStrike
Hero
Hero

Postby Fatbill on Fri Feb 19, 2010 12:16 pm

Skit bra artikel!
Jag jobbar som säljare vilket också har många likheter med seduction; Självkänsla, självsäkerhet och att det är minst lika viktigt hur man säger det vs vad man säger!
Winners always take the first step. Losers always has an excuse.
Fatbill
Seducer
Seducer

Postby Ghostman on Mon Feb 22, 2010 5:44 am

jag gillar ditt tänkande i artikeln, har totalt varit inne på samma spår i och med att jag pluggar det nu! Priset borde vara värdet man sänder ut o är..eller kanske vilket pris man är beredd att betala för att utvecklas och växa som seducer för att bli riktigt grym.
I asked for perspective, and it untied my hands
I see the role I played. I chose my own way
Ghostman
Enthusiast
Enthusiast

Postby ViZiOn on Fri Mar 19, 2010 8:17 am

En bra artikel för alla nybörjare att läsa.. bra tankar o funderingar.
If you ain't first, you're last!
ViZiOn
Hero
Hero

Postby Toberi on Tue Aug 03, 2010 11:22 pm

En mycket bra och välskriven artikel. Speciellt jag som är helt nybörjare på detta med seduction kommer ha stor nytta av denna text. Blir nog till att spara den i mitt arkiv. Tack ska du ha!
Mitt första F-CLOSE som pua! - http://www.lifeasapua.blogg.se

Jag dejtar endast cougars/MILFS...
Toberi
Guru
Guru

Postby zocstyle on Wed Aug 04, 2010 3:34 am

Bra artikel. Jag skulle bara vilja belysa faktumet att jag anser att seduction handlar mindre om att sälja sig själv, och mer få henne att köpa dig.

Med det sagt, kräver ni säkert en förklaring och den kommer här:

Att kommunicera saker själv, är sällan lika effektivt som att få din motpart att kommunicera. Detta relaterar också mycket till marknadsföring och framför allt digital marknadsföring om hur man kan utnyttja internets fördelar. Kan jag få en bloggare att prata bra om min produkt, är det ofta bättre än att sätta upp stora billboards om hur bra min produkt är.

Relaterar vi det till seduction i fältet:

Det är bättre att bli vän med ditt targets kompis, och få henne att prata bra om dig, än att själv skryta med en otrolig peacocking och livserfarenhet, då det hämmar möjligheten för ditt target att fråga dig om det.
zocstyle
Seducer
Seducer

Return to Best of Sweseduction