Tappar state när jag blir avbruten

Självförtroende, mindset, beliefs...inner game

Moderators: Vincent, Byron

Tappar state när jag blir avbruten

Postby Sonpyh on Tue Jul 20, 2010 2:17 pm

Precis som rubriken säger, jag har haft problemet ett tag. Det händer i vissa sociala situationer, framförallt när det är en auktoritär person som avbryter mig. Jag har försökt att "avbryta" tillbaka men jag blir för reaktiv så jag tappar den övriga gruppen. Hur skulle ni få tillbaka fokus på er?
Mitt andra problem vilket är mer inre game, finns det en möjlighet att inte tappa state när man blir avbruten. Jag antar att man skulle kunna göra det till en lek eller utmaning.
There are no failures, only feedback.
Sonpyh
Champion
Champion

Re: Tappar state när jag blir avbruten

Postby Potatismos on Tue Jul 20, 2010 2:40 pm

"Jag pratade" med en hög röst och sen fortsätt :)
Potatismos
Master
Master

Postby Tjomme on Tue Jul 20, 2010 4:15 pm

Potatismos wrote:"Jag pratade" med en hög röst och sen fortsätt :)

Eller bara fortsätta (ev. höja rösten som du säger) utan att ens säga något.

Dock så avbryter människor varann hela tiden, så det kan ju också finnas anledning att vara flexibel och lyssna på andra i många situationer.

Ang. att inte tappa state så tror jag att det går djupare än att bara bli avbruten, då vi som sagt avbryter varann väldigt ofta i vardagligt prat, vad tror du att det handlar om sonpyh? En konkret metod jag kan använda mig av i min coaching är att först identifiera de olika automatiska tankar som kommer upp när du blir avbruten så att du tappar state, vad som triggar tankarna och sedan koppla om tankarna till mer konstruktiva responser eller nya tankar. Det är dock något som kräver en hel del hårt arbete och inget som går att göra på ett realistiskt sätt över internet. Jag hoppas att det kan ge dig lite inspiration för att kämpa vidare. :)
Tjomme
Master
Master

Postby Sonpyh on Wed Jul 21, 2010 11:12 am

Skriver på min iPhone så jag har lite svårt att utrycka mig...
När jag har blivit avbruten så har jag alltid sett det som mitt fel, (jag vad inte tillräckligt intressant, jag sade det på ett osäkert sätt etc). Jag har försökt se på problemet med nya ögon.

Lösningen är då kanske som du säger ex tänka att det blivit en lek och att personen ifråga är passionerad av ämnet. Det var därför personen avbröt mig.
På så sätt kan jag behålla mitt state. Jag har även upptäckt att det gäller inte alla personer, en riktig "chode" bryr jag mig inte om. Men när det är en snygg tjej eller extremt cool kille som avbryter med ett självfötroende som nästan är läskigt, då känner sig sonpyh liten...

Tack Tjomme för ett ärligt och genomtänkt svar, jag tror verkligen att rådet kommer hjälpa mig om jag arbetar med det.
There are no failures, only feedback.
Sonpyh
Champion
Champion

Postby Rookie on Mon Jul 26, 2010 6:30 pm

Lär mig fortfarande saker om mitt eget state, så kanske inte helt rätt person med att komma med tips, men:

Tror att man alltid förlorar ett riktigt bra state ibland. Knepet är nog att lära sig bygga upp det riktigt fort igen.

Knepet för mig är nog att släppa alla funderingar och oro som dyker upp i skallen. Tänka så lite som möjligt, och enbart fokusera på positiva saker. Har jag tur så är jag tillbaka på topstate på några sekunder..

Tjomme hade bra tips. Arbeta bort det som triggar igång tankarna så kanske du inte ens behöver förlora ditt state, smart det tänkte jag inte på =)
Mitt värde ska inte bestämmas av någon annan än mig själv.
Min heliga affirmation: Jag klarar av allt jag vill.
Rookie
Guru
Guru

Postby zocstyle on Wed Jul 28, 2010 11:19 am

"Ooooooooooooch tillbaka till mig", för att sedan börja prata om det du vill prata om, är en rutin som fungerar jättebra och är rolig. Du demonstrerar till henne väldigt tydligt att du är en person av högre värde än henne och säger du det kommer hon omedvetet tänka det eftersom det är du som får uppmärksamheten.

Om hon på något sätt börjar kritisera dig för du tog över samtalet, är detta ett positivt tecken då du får möjlighet att bevisa din statusposition inför henne.
zocstyle
Seducer
Seducer

Return to Det inre